Kun kauden alkuun on aikaa vajaa viikko, on syytä vielä kerrata moottorisääntöä. Vaikka alan toimittajien jutuista voisi rivien välistä lukea moottorisäännön olevan susi nimenomaan sen vuoksi, että kierrosajat eivät kasvaneet vaikka muuta luvattiin, niin itse asiassa siitä ei sääntöä laadittaessa ole ollut kyse. Niin, tiedoksi vaan niin Ruutulipun kuin MTV3:n uutisporukallekin.
Tehoja oli tarkoitus hillitä, siinä mielessä tulkinnat ovat menneet ihan oikein. Missään vaiheessa Ykkösistä ei ole ollut tarkoitus tehdä GP2-luokkaa hitaampaa. Siksi on hyväkin, ettei vaikutus kierrosaikoihin ollut sitä mitä pelättiin. Mikä on sitten moottorisäännön syvin olemus?
Oleellisin pointti on nimenomaan siinä, että kierrosaikojen jokavuotinen paraneminen sekunnilla saadaan näin estettyä, tai ainakin sitä voidaan tehokkaammin hidastaa. On nimittäin selvää, että jossain vaiheessa tulee vastaan raja, jonka jälkeen moottorista ei saa enää oleellisesti enempää tehoa irti. Tämän rajan asettuminen turvalliselle tasolle on helpompaa taata 2,4-litraisella kuin 3-litraisella moottorilla. Se on moottorisäännön oleellisin tarkoitus, mutta sen tuntuu uutisoinnissa unohtuneen. Kyse on samasta asiasta kuin Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuoleman jälkeen tehty muutos 3,5-litraisista 3-litraisiin moottoreihin. Kuinka suurista teholukemista nykypäivänä puhuttaisikaan jos moottorit olisivat vielä 3,5-litraisia?
Kadunmiehelle voi uutisoinnin perusteella syntyä käsitys, ettei FIA:ssa tiedetä mitä siellä ollaan tekemässä. On helppoa nokkia tässäkin asiassa myös muissa yhteyksissä negatiivista julkisuutta saanutta FIA:a, kun ei vaivauduta ajattelemaan edes lähitulevaisuuteen. Toimittajan työ vaatii ammattitaitoa!
Mitä tulee tehon rajaamiseen muilla konsteilla, itse olen viime aikoina kääntynyt nykyisen systeemin kannalle, vaikka alkuun ihmettelinkin miksei sitä tehdä helposti, eli moottorin kierroslukumäärää rajoittamalla. Nykysysteemi antaa tehtaille mahdollisuuden käyttää osaamistaan ja innovatiivisyyttään vapaasti ja pitää näin yllä F1:n HiTech-statusta.