McLarenin Pedro de la Rosa on arvostellut V8-moottoreita jälleen kovin sanoin. Hänen mukaansa formulan ajamisesta on tullut liian helppoa kun pito ei ole vähentynyt samaan tahtiin moottoritehon kanssa. Tässä on varmasti perää, mutta lähivuosina tämäkin korjaantunee kun aerodynamiikkasäännöt muuttuvat.
Huomioni on keskittynyt siihen, että tämä usein haukuttu V8-moottori kuuluu McLareniin. Muiden tallien kuljettajat sen sijaan ovat olleet varovaisen optimistisia moottorin suhteen, ja usein on kuultu että "eron huomaa, mutta se on yllättävän pieni". Mitä tästä voitaisi päätellä, jos haluttaisi maalailla piruja seinille, ja miksei haluttaisi? Ainakin sen, että Mercedeksen V8-moottorin ero heidän omaan V10:iin on jollain tapaa erityisen suuri, kenties suurempi kuin muilla talleilla! Ja kun muistetaan, ettei Mercedes ole ollut sarjan 3:n tehokkaimman moottorin joukossa kertaakaan tällä vuosituhannella, niin jos tehoero entisestäänkin kasvaa, kuten voisi päätellä, niin McLarenille ja Kimin mestaruushaaveille voisi povata ongelmia tulevalla kaudella.
Ja kuin varmemmaksi vakuudeksi, viime viikkojen testiajat ovat antaneet viitteitä saman suuntaisista asioista. Torstaina Schumi paukutti V8-moottorisella Ferrarillaan 1,2 sekuntia paremman kierrosajan kuin Montoya McLarenilla. Sama ilmiö on havaittavissa verrattaessa Mäkkiä mihin tahansa kärkitalliin. Tehon puutteesta huolimatta Mercedes näyttää edelleen olevan myös epäluotettava, sillä samaisena päivänä McLaren kärsi yhden moottoririkon Ferrarin nollaa vastaan.
Katsoin tällä viikolla muutaman F1-kisan vuodelta -95, ja tuli jotenkin tuttu tunne. Vielä tuolloin punavalkoisessa värityksessä ollut McLaren hyytyi radan varteen sen verran usein että voisi sanoa ettei homma ole 10 vuoteen kehittynyt mihinkään.