Varikko

Aikavertailu suomalaiseen tapaan

13.03.2006 17.59 - moottoriurheilu 

Moni lienee laskenut kuinka monta sijaa Nico tai Kimi hävisivät omaan tai muiden tunarointiin. Sehän on helppoa; lasketaan kuinka monta sekuntia ero kärkeen on pahimmiillaan ollut ja ikäänkuin aloitetaan ajanotto alusta, eli autot ajavat siitä eteenpäin oikeaa vauhtiaan maaliin ja lasketaan kuinka paljon ero on lopussa ja mihin suuntaan. Tällaisella laskennalla saadaan lähes aina haluttu lopputulos. Kimi olisi voittanut kisa ylivoimaisesti ja Nico olisi tullut kolmanneksi. Jossittelua voi vielä jatkaa sillä että Nico olisi nopeudellaan ahdistanut pari miestä edestään virheeseen ja nurmikolle ja ottanut vielä paremman sijoituksen. Näinhän se suomalaisittain tehdään!

Mutta jos se tehtäisi oikein niin pitäisi ottaa huomioon, että jos lähtee muiden takaa pääsee jossain tilanteissa ajamaan parempia kierroksia kuin kärki koska ohitukset hitaammista sujuvat kuin itsestään. Kärkikuskit menettävät nykyformuloissa yhdellä kierroksella kaksikin sekuntia toisen perässä ajaessaan, kun ohi ei pääse. Pitäisi siis tietää kuinka löysästi joku on joutunut toisen perässä ajamaan ja kuinka monta kierrosta. Ja sitten vielä se, että kuinka tosissaan kisan voittaja on ajanut kun hätyyttelijöitä ei ole ollut, ja kuinka paljon kovempaa hän olisi ajanut jos joku olisi kärkkynyt perässä. Sitten mukaan on otettava polttoainetaktiikat. Suuri polttoainelasti ei ole nopein tapa ajaa kisaa läpi. Yhden pysahdyksen taktiikalla hyvän tuloksen tehnyt ei välttämättä olisi pystynyt edes yhtä hyvään tulokseen startatessaan kärjestä ja käyden saman määrän varikkokäyntejä kuin muut.

Että sellaista matematiikkaa... Tämä kaikki pitää tehdä jokaisen auton ja jokaisen kierroksen osalta erikseen. Kaiken kaikkiaan kyse on niin monimutkaisesta laskennasta, että tulokset saattaisivat hämmästyttää. Kimi olisi saattanut olla lopussa ihan samalla sijalla vaikka olisi startannut paalulta, ja Niko jopa muutaman sijan huonommalla kuin nyt. Niinpä, paremman tiedon puutteessa ja sen vuoksi, että saataisi edes jotain herkullisia lööppejä lehtiin, tyydytään julistamaan täyttä soopaa muka totuutena. Hassuinta tilanteessa on se että suuri osa ihmisistä uskoo niihin. Toivottavasti te ette kuulu siihen joukkoon.

Comment

Comments

Juha Lampinen (anon, 15.03.2006 23.24)

No en ihan ole samaa mieltä. Kyllähän ainakin osa tilanteista voidaan laskea niinkin että vähennetään virheeseen mennyt aika loppuajasta, riippuu paljon tilanteesta.

Tuumasihan Schumikin kisan loputtua että jos olisi saanut sen yhden kierroksen polttoaineen tankkiin niin olisi pysynyt kärjessä stopin jälkeen ja näin varmaan olisikin tehnyt. Eikös tuokin ole ihan matematiikka vaan

Ponu (anon, 16.03.2006 17.57)

Ja tämän saarnan opetus oli..mikä?
Suomalaiset/"muka Suomalaiset" saa ajaa kuinka hyvin tahansa, niin ei riitä?


Lööpit on lööppejä, Räkä ja Nico ajoi h**vetin hyvän kisan, Nico varsinkin.
"Räkänokka ruusperi" näytti "kuulthaartille" kaapin paikan aivan 6-0, oli komeeta kateltavaa kun 2 äijää vetää rintarinnan mutkan toisensa jälkeen:-)

Tollasesta on aikaa!

Tällasia kisoja viittii katellakin.

Ponu (anon, 17.03.2006 00.10)

Vielä vähän:
"Mutta jos se tehtäisi oikein niin pitäisi ottaa huomioon, että jos lähtee muiden takaa pääsee jossain tilanteissa ajamaan parempia kierroksia kuin kärki koska ohitukset hitaammista sujuvat kuin itsestään"

Kyl kait jos tyhjällä autolla toisia vastaan ajelee..


"Kärkikuskit menettävät nykyformuloissa yhdellä kierroksella kaksikin sekuntia toisen perässä ajaessaan, kun ohi ei pääse. Pitäisi siis tietää kuinka löysästi joku on joutunut toisen perässä ajamaan ja kuinka monta kierrosta."

Siishä..
jos oot toista 2 sekkaa nopeempi etkä muka pääse ohi??
Tuolla EI löysästi ajella..

"Ja sitten vielä se, että kuinka tosissaan kisan voittaja on ajanut kun hätyyttelijöitä ei ole ollut,.."

Sai se Alonso kait aika täysiä vetää kun Schummeli roikku persiissä??

Mutta jos Räkä tekee Häkät eli hänniltä pallille niin ei muka riitä??!

Ja nyyppä ruusperi paukauttaa nopeimman kiekan ja vielä pisteille ekassa kisassa, niin avot sanon ma.

Ismo (anon, 18.03.2006 12.44)

"Kärkikuskit menettävät nykyformuloissa yhdellä kierroksella kaksikin sekuntia toisen perässä ajaessaan, kun ohi ei pääse."

" Siishä.. jos oot toista 2 sekkaa nopeempi etkä muka pääse ohi?? "

Onhan tästä konkreettisia esimerkkejä viime vuosilta. Sitten kun ohi on päässyt niin kierrosajat ovat parantuneet tuon 2 sekuntia vaikka sitä ennen on saattanut joutua ajamaan perässä parikin kymmentä kierrosta.

" Ja tämän saarnan opetus oli..mikä?
Suomalaiset/"muka Suomalaiset" saa ajaa kuinka hyvin tahansa, niin ei riitä? "

Siinäpä se! Tuo riittäisi ihan mainiosti ilmankin, että pitää alkaa nostamaan sijoituksia jälkeenpäin jossittelulla ja perusteettomalla, liian yksinkertaisella matematiikalla. Mutta MTV3:n tapauksessa tämä johtuu tietysti siitä että on rahaa pelissä ja pitää saada katsojat innostumaan vielä enemmän lupaamalla että seuraavassa kisassa tulee "varma voitto". Sitähän se noissa kaupallisissa uutisissa on.

Malesiassa Kimi ja Nico ajoivat taas loistavan aika-ajon. Eli tuon kirjoituksen tarkoitus ei ollut mitenkään mollata heitä vaan median tapaa väännellä asioita.

Norrit (anon, 19.03.2006 10.43)

"Suuri polttoainelasti ei ole nopein tapa ajaa kisaa läpi."

Niin...tuokin tietysti riippuu kuskista. Tänään Malesian kisaan Kimi lähti jälleen raskaalla kuormalla. Kimi tuntuu osaavan ottaa hämmästyttävän vauhdin raskaastakin autosta ja myös ajaa renkaita säästellen...tästä syntyy se, että raskaan polttoaunekuorman taktiikka hänen kohdallaan toimii hyvin.

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu