Varikko

Vielä moottoreista

05.03.2006 21.16 - moottoriurheilu 

Kun kauden alkuun on aikaa vajaa viikko, on syytä vielä kerrata moottorisääntöä. Vaikka alan toimittajien jutuista voisi rivien välistä lukea moottorisäännön olevan susi nimenomaan sen vuoksi, että kierrosajat eivät kasvaneet vaikka muuta luvattiin, niin itse asiassa siitä ei sääntöä laadittaessa ole ollut kyse. Niin, tiedoksi vaan niin Ruutulipun kuin MTV3:n uutisporukallekin.

Tehoja oli tarkoitus hillitä, siinä mielessä tulkinnat ovat menneet ihan oikein. Missään vaiheessa Ykkösistä ei ole ollut tarkoitus tehdä GP2-luokkaa hitaampaa. Siksi on hyväkin, ettei vaikutus kierrosaikoihin ollut sitä mitä pelättiin. Mikä on sitten moottorisäännön syvin olemus?

Oleellisin pointti on nimenomaan siinä, että kierrosaikojen jokavuotinen paraneminen sekunnilla saadaan näin estettyä, tai ainakin sitä voidaan tehokkaammin hidastaa. On nimittäin selvää, että jossain vaiheessa tulee vastaan raja, jonka jälkeen moottorista ei saa enää oleellisesti enempää tehoa irti. Tämän rajan asettuminen turvalliselle tasolle on helpompaa taata 2,4-litraisella kuin 3-litraisella moottorilla. Se on moottorisäännön oleellisin tarkoitus, mutta sen tuntuu uutisoinnissa unohtuneen. Kyse on samasta asiasta kuin Ayrton Sennan ja Roland Ratzenbergerin kuoleman jälkeen tehty muutos 3,5-litraisista 3-litraisiin moottoreihin. Kuinka suurista teholukemista nykypäivänä puhuttaisikaan jos moottorit olisivat vielä 3,5-litraisia?

Kadunmiehelle voi uutisoinnin perusteella syntyä käsitys, ettei FIA:ssa tiedetä mitä siellä ollaan tekemässä. On helppoa nokkia tässäkin asiassa myös muissa yhteyksissä negatiivista julkisuutta saanutta FIA:a, kun ei vaivauduta ajattelemaan edes lähitulevaisuuteen. Toimittajan työ vaatii ammattitaitoa!

Mitä tulee tehon rajaamiseen muilla konsteilla, itse olen viime aikoina kääntynyt nykyisen systeemin kannalle, vaikka alkuun ihmettelinkin miksei sitä tehdä helposti, eli moottorin kierroslukumäärää rajoittamalla. Nykysysteemi antaa tehtaille mahdollisuuden käyttää osaamistaan ja innovatiivisyyttään vapaasti ja pitää näin yllä F1:n HiTech-statusta.

Kommentoi

Kommentit

Olli K. (anon, 06.03.2006 18.17)

No juu, on kanssa mielestäni järkevämpää pienentää moottoreita kuin asettaa kierrosrajoituksia. Jälkimmäisessä formula ykkösten maine Hi-Tech sarjana kärsisi pahasti. Sitä paitsi ei ole Nassessakaan kovin mielekästä ajaa sillä kuristetulla mylklyllä!

Andeo (anon, 01.12.2006 12.57) kotisivu

Preved medved! :)

http://shortlink.co.uk/g16#Wellbutrin
http://shortlink.co.uk/g18#Meridia
http://shortlink.co.uk/g0x#soma
http://shortlink.co.uk/g1b#Zyrtec
http://shortlink.co.uk/g13#Bontril
http://shortlink.co.uk/g1c#Tenuate
http://shortlink.co.uk/g0y#xanax
http://shortlink.co.uk/g11#alprazolam
http://shortlink.co.uk/g12#Carisoprodol
http://shortlink.co.uk/g14#Butalbital
http://shortlink.co.uk/g10#ritalin
http://shortlink.co.uk/g15#Acyclovir
http://shortlink.co.uk/g1d#Hookah
http://shortlink.co.uk/g19#Fioricet

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu