08.11.2005 14.26 - moottoriurheilu
McLaren
käyttää ensi kaudella vuonna 2007 lajista pois jäävän Michelinin
renkaita. Samoin tekee Renault, mutta heidän kykynsä uudistua on aina
ollut parempi kuin brittitallin, joten Renaultille yhden kauden
etumatkan antamisesta kilpailijoilleen tuskin muodostuu ongelmaa tai
riskiä. Sen sijaan McLarenille tällä voi tulevaisuuden kannalta olla
arvaamattomia vaikutuksia.
Viimeisimpänä käänteenä Adrian
Newey lähtee tallista tammikuussa sopimuskauden loputtua. Onko Neweyn
kaltaisen velhon päästäminen kilpailijan leipiin viisasta, ja ennen
kaikkea, mistä McLaren löytää samanlaisen virtuoosin hänen tilalleen?
Vai onko Newey sittenkään sellainen taikuri kun on annettu ymmärtää?
Vaikkei olisikaan, niin kun katsoo McLarenin ja Mercedeksen yhteisiä
vuosia, käy selväksi että paketin heikompi osapuoli on aina ollut
moottorivalmistajan osuus. Auto on aina ollut joko hyvä tai
erinomainen. Jos haetaan viimeisen 5-6 vuoden ajalta yksi yleisin
suoraan moottoriin liittymätön keskeytyksiä aiheuttanut vika, niin se
on auton hydraulijärjestelmä. Sekään ei siis ole aerodynamiikkavelho
Neweyn käsialaa. Voidaan siis sanoa että mikään negatiivinen asia
McLarenilla ei ole liittynyt Newey:iin. Tällainen kultakimpale ollaan
päästämässä karkuun varsinkin kun vuodeksi 2008 uumoillaan suuria
aerodynamiikkamuutoksia, kuten CDG-takasiipeä.
Alan yhä
enemmän olla sitä mieltä että tulevan kauden olisi syytä olla Kimin
viimeinen McLarenilla, sillä alamäki voi alkaa koska tahansa ja siitä
voi tulla pitkä. Voin tietysti olla väärässä, ja toivonkin olevani.
Mutta ainakin Italiassa on sellainen talli joka osaa tehdä kestäviä
autoja. Kaiken muun Kimi osaa parhaimmillaan paikata omalla
ajotaidollaan, joten miksi ei?
Kommentit (1) | Kommentoi