Varikko

V8 vs. V10

18.12.2005 15.52 - moottoriurheilu 

McLarenin Pedro de la Rosa on arvostellut V8-moottoreita jälleen kovin sanoin. Hänen mukaansa formulan ajamisesta on tullut liian helppoa kun pito ei ole vähentynyt samaan tahtiin moottoritehon kanssa. Tässä on varmasti perää, mutta lähivuosina tämäkin korjaantunee kun aerodynamiikkasäännöt muuttuvat.

Huomioni on keskittynyt siihen, että tämä usein haukuttu V8-moottori kuuluu McLareniin. Muiden tallien kuljettajat sen sijaan ovat olleet varovaisen optimistisia moottorin suhteen, ja usein on kuultu että "eron huomaa, mutta se on yllättävän pieni". Mitä tästä voitaisi päätellä, jos haluttaisi maalailla piruja seinille, ja miksei haluttaisi? Ainakin sen, että Mercedeksen V8-moottorin ero heidän omaan V10:iin on jollain tapaa erityisen suuri, kenties suurempi kuin muilla talleilla! Ja kun muistetaan, ettei Mercedes ole ollut sarjan 3:n tehokkaimman moottorin joukossa kertaakaan tällä vuosituhannella, niin jos tehoero entisestäänkin kasvaa, kuten voisi päätellä, niin McLarenille ja Kimin mestaruushaaveille voisi povata ongelmia tulevalla kaudella.

Ja kuin varmemmaksi vakuudeksi, viime viikkojen testiajat ovat antaneet viitteitä saman suuntaisista asioista. Torstaina Schumi paukutti V8-moottorisella Ferrarillaan 1,2 sekuntia paremman kierrosajan kuin Montoya McLarenilla. Sama ilmiö on havaittavissa verrattaessa Mäkkiä mihin tahansa kärkitalliin. Tehon puutteesta huolimatta Mercedes näyttää edelleen olevan myös epäluotettava, sillä samaisena päivänä McLaren kärsi yhden moottoririkon Ferrarin nollaa vastaan.

Katsoin tällä viikolla muutaman F1-kisan vuodelta -95, ja tuli jotenkin tuttu tunne. Vielä tuolloin punavalkoisessa värityksessä ollut McLaren hyytyi radan varteen sen verran usein että voisi sanoa ettei homma ole 10 vuoteen kehittynyt mihinkään.

Comments (2) | Comment

Elektroniikka vähenee

10.12.2005 19.48 - moottoriurheilu 

FIAn päätös siirtyä standardeihin moottoriohjausjärjestelmiin on tervetullut muutos formula ykkösiin. Autoista tulee vaikeampia ajaa, ja kuljettajan merkitys lisääntyy selvästi.

Jotkut saattavat pitää muutosta huonona koska se muka vie lajilta "hi-tech"-statusta, mutta asia voi olla päinvastoin: Moottoriohjausjärjestelmissä ei nykyisen tietotekniikan aikakautena ole mitään ihmeellistä. Samanlaisia järjestelmiä on mahdollista rakentaa mihin tahansa sarjavalmisteiseen henkilöautoon. Eli ne eivät nykymittapuun mukaan ole millään lailla hi-tech:iä. Ainoa asia mikä niissä on erikoista sarjavalmisteisten autojen järjestelmiin nähden, on säätämisen optimointi ja sekin perustuu ennenkaikkea kokeiluihin ja kokemukseen. Toki ohjelmat ovat monimutkaisia, mutta ei tietotekniikkamielessä millään lailla mullistavia.

Sen sijaan järjestelmien standardointi voi johtaa toisenlaiseen, oikeasti hi-techiin kehitykseen: Kun autoista tulee vaikeampia ajaa, niin insinöörien on keksittävä jotain millä inhimillisiä virheitä voidaan minimoida. Aktiivijousitus tuli aikoinaan käyttöön tällaisesta syystä. Painon siirtymisestä johtuva kallistelu ja aerodynaamisen pidon muutokset auton kiihtyvyyden suhteen vaikeuttivat kuskin työtä. Aktiivijousituksella pyrittiin siihen että painon siirtyminen vaikuttaisi auton käyttäitymiseen mahdollisimman vähän, ja tavallaan kuljettajan roolia tahdottiin keventää.

Frank Williams on joskus sanonut että hänelle kuski ei merkitse mitään, vaan hän on pikemminkin välttämätön paha. Frank on sanonut pyrkivänsä aina tekemään puhtaasti teknologian avulla sellaisen auton jolla voi voittaa kuka tahansa. Williamsin ylivoima kaudella -92 puhui vahvasti tämän mielipiteen puolesta.

Comment

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu