Vuosien
varrella on puhuttu paljon siitä kuinka Schumin ylivoima on perustunut
tallikaveriin nähden ylivoimaiseen kalustoon ja tallin keskittymiseen
vain yhteen autoon. Jo Benetton-aikanaan Schumin tallikaverina JJ.
Lehto valitteli testin puutetta, kun Schumi omi kaikki testit itselleen
ja autosta tuli luonnollisestikin Schumille mieluinen, mutta muille
vaikea ajettava.
Nykyään Benettonista on tullut Renault ja tallissa valtaa käyttää uusi
"tulevaisuuden Schumi", Fernando Alonso. En tiedä onko vika tallissa
vai kuskeissa, mutta tuntuu kovin oudolta että siinä vaiheessa kun
Trulli viime kaudella sai potkut tallista huonojen ajosuoritusten
takia, hän oli Alonsoa edellä MM-pisteissä. Miksi siis hän sai potkut
eikä Alonso?
Tällä kaudella kuvio on säilynyt muuten samanlaisena, paitsi että
Renault on tehty alusta alkaen Alonson ehdoilla, eikä sillä voi kukaan
muu ajaa, sillä Alonson ajotyyli poikkeaa vielä Schumiakin
enemmän "tavallisen kuskin" ajotyylistä. Tämä on näkynyt Fisichellan
otteissa koko kauden, ehkä kauden avaus-GP:n tuurivoittoa
lukuunottamatta.
Schumissa ja Alonsossa on siis sen verran yhteistä että kummatkin
taitavat vallankäytön aseenaan kilpailijoita vastaan. Eihän siinä
mitään pahaa ole, mutta tuntuu vähän epäreilulta kun suomalaiset eivät
ole tätä koskaan osanneet, ja ovat joutuneet tekemään mestaruutensa
eteen tavallaan enemmän töitä kuin kilpakumppaninsa. Eivätkä Schumi ja
Alonso ole suinkaan yksin. Alain Prost ja muutkin suuret mestarit
osasivat nämä temput, kuten Nigel Mansell uransa jälkeen toi julki,
ajettuaan urallaan mm. Prostin tallikaverina. Olisiko suomalaistenkin
jo aika oppia että F1 on muutakin kuin kovaa ajoa?